Ons onderwijs

Missie

De Kopermolen bevindt zich in een rijke, natuurlijke en groene omgeving. Deze omgeving vormt niet alleen het decor van ons onderwijs, maar is ook een bron van inspiratie. Vanuit deze context spreken wij over BOSrijk: een plek waar kinderen, net als bomen in een bos, de ruimte krijgen om te groeien en te bloeien. Het staat symbool voor de levendige en diverse leeromgeving die wij bieden, waarin leerlingen worden uitgedaagd om hun nieuwsgierigheid te volgen, hun creativiteit te ontwikkelen en hun talenten tot uiting te laten komen.

De naam BOSrijk draagt bovendien een diepere betekenis. BOS staat voor Betrokken, Onderzoekend en Samen – de kernwaarden van onze school. Betrokken verwijst naar de gezamenlijke inzet van leerlingen, ouders, medewerkers en de school als geheel om het beste uit ieder kind te halen. Onderzoekend benadrukt het belang van nieuwsgierigheid, verwondering en leren door ontdekken. Samen onderstreept de kracht van samenwerking, met aandacht en zorg voor elkaar én voor de wereld om ons heen.

Tegelijkertijd vormt De Kopermolen een stevige basis. Als basisschool leggen wij het fundament voor de verdere ontwikkeling van kinderen. Hier zetten zij hun eerste stappen op hun educatieve reis. Wij bieden een stabiele en veilige leeromgeving waarin kinderen zich zowel cognitief als sociaal-emotioneel kunnen ontwikkelen. Vanuit deze basis groeien zij uit tot zelfverzekerde en veerkrachtige jonge mensen.

Onze blik is daarbij altijd gericht op de toekomst. Wij bereiden leerlingen voor op de wereld van morgen, waarin zij worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en kansen. Dit doen wij door hen niet alleen kennis en vaardigheden bij te brengen, maar ook door ruimte te geven aan creativiteit, duurzaamheid en persoonlijke groei. In ons onderwijs is aandacht voor zowel cognitieve als creatieve vakken, zodat ieder kind de kans krijgt om zijn of haar unieke talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Daarbij speelt de groene, gezonde leeromgeving een belangrijke rol – niet alleen voor het kind van nu, maar ook voor de generaties van morgen.

Visie

Visie Onze missie vormt het fundament van ons onderwijs. Deze missie weerspiegelt hoe wij het leerproces van onze leerlingen willen vormgeven: actief, betrokken en betekenisvol. Wij geloven dat kinderen het meest leren wanneer zij zelf nadenken, zich verwonderen, nieuwsgierig zijn en de ruimte krijgen om vragen te stellen en op onderzoek uit te gaan. 

Binnen onze school hechten wij veel waarde aan samenwerking. Coöperatief leren betekent voor ons dat leerlingen samen leren op basis van gelijkwaardigheid, waarbij iedereen actief bijdraagt en duidelijke afspraken zorgen voor structuur en veiligheid. Dit bevordert niet alleen de leerresultaten, maar ook de sociale ontwikkeling van kinderen.

Wij stimuleren een op groei gerichte houding. Fouten maken mag, sterker nog: het is een essentieel onderdeel van leren. We moedigen leerlingen aan om uitdagingen aan te gaan en te denken in mogelijkheden. Niet ik kan het niet, maar ik kan het nog niet is de houding die wij willen versterken.

Ons onderwijs wordt ondersteund door moderne methoden en materialen die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Bij ons taal-, lees- en rekenonderwijs maken wij gebruik van het EDI-model, wat staat voor Expliciete Directe Instructie. Deze aanpak zorgt voor duidelijke, gestructureerde lessen die zijn afgestemd op het niveau van de leerlingen en in alle groepen herkenbaar zijn.

Daarnaast beschikken wij over een heldere zorgstructuur. Door middel van groepsbesprekingen, groepsoverzichten en leerlingbesprekingen werken wij preventief en doelgericht aan passende ondersteuning. Zo zorgen we ervoor dat iedere leerling de begeleiding krijgt die nodig is om zich optimaal te ontwikkelen.

Tot slot vinden wij de samenwerking met ouders van groot belang. Een open communicatie, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en gelijkwaardigheid, draagt bij aan een sterke verbinding tussen school en thuis. Samen zorgen we voor de beste ontwikkelkansen voor ieder kind.

Doelgericht leren

Op De Kopermolen werken we doelgericht. Dat betekent dat we aan het begin van iedere les expliciet aandacht besteden aan het leerdoel. Leerlingen weten zo precies wat zij die dag gaan leren, zowel op het gebied van kennis als vaardigheden, en begrijpen waarom dit belangrijk is. De leerdoelen worden in begrijpelijke taal geformuleerd en krijgen een zichtbare plek in het klaslokaal. Hierdoor kunnen leerlingen op elk moment teruggrijpen op het doel van de les, wat hen helpt om gericht te werken en hun eigen leerproces beter te volgen. Deze werkwijze maakt het bovendien mogelijk om gerichte feedback te geven, afgestemd op het leerdoel.

Een veilig pedagogisch klimaat

Een kind komt pas echt tot leren wanneer het zich veilig en gezien voelt. Daarom hechten wij veel waarde aan het creëren van een positief en ondersteunend pedagogisch klimaat. De relatie tussen leerling en leerkracht speelt hierin een centrale rol. De leerkracht fungeert als rolmodel en geeft actief het goede voorbeeld in hoe we met elkaar omgaan. Binnen de school hanteren we duidelijke afspraken en gedragsregels die bijdragen aan een respectvolle en veilige leeromgeving voor iedereen.

 

Coöperatief leren

Op De Kopermolen hechten wij veel waarde aan coöperatief leren, ook wel samenwerkend leren genoemd. Deze vorm van onderwijs richt zich op de samenwerking tussen leerlingen met verschillende niveaus en achtergronden. Door middel van gestructureerde werkvormen werken kinderen samen in tweetallen of kleine, heterogene groepjes. Tijdens deze samenwerking gaan zij met elkaar in gesprek over de leerstof, leggen zij elkaar begrippen uit, delen informatie en vullen elkaar aan. Ze zoeken gezamenlijk naar oplossingen en ondersteunen elkaar in het leerproces.

De kracht van coöperatief leren ligt in het feit dat leerlingen niet alleen leren van de instructie van de leerkracht, maar juist ook van de interactie met elkaar. Daarbij is niet alleen het verwerven van kennis van belang, maar ook het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Coöperatief leren kent dan ook zowel een cognitief als een sociaal doel: leerlingen leren inhoudelijk én leren samenwerken. Door op elkaar af te stemmen en verantwoordelijkheid te nemen voor het gezamenlijke resultaat, ontstaat er een leeromgeving waarin ieder kind actief betrokken is.

Leren door

denken en doen!