Een veilig pedagogisch klimaat
Een kind komt pas echt tot leren wanneer het zich veilig en gezien voelt. Daarom hechten wij veel waarde aan het creëren van een positief en ondersteunend pedagogisch klimaat. De relatie tussen leerling en leerkracht speelt hierin een centrale rol. De leerkracht fungeert als rolmodel en geeft actief het goede voorbeeld in hoe we met elkaar omgaan. Binnen de school hanteren we duidelijke afspraken en gedragsregels die bijdragen aan een respectvolle en veilige leeromgeving voor iedereen.
Doelgericht leren
Op De Kopermolen werken we doelgericht. Dat betekent dat we aan het begin van iedere les expliciet aandacht besteden aan het leerdoel. Leerlingen weten zo precies wat zij die dag gaan leren, zowel op het gebied van kennis als vaardigheden, en begrijpen waarom dit belangrijk is. De leerdoelen worden in begrijpelijke taal geformuleerd en krijgen een zichtbare plek in het klaslokaal. Hierdoor kunnen leerlingen op elk moment teruggrijpen op het doel van de les, wat hen helpt om gericht te werken en hun eigen leerproces beter te volgen. Deze werkwijze maakt het bovendien mogelijk om gerichte feedback te geven, afgestemd op het leerdoel.



Coöperatief leren
Op De Kopermolen hechten wij veel waarde aan coöperatief leren, ook wel samenwerkend leren genoemd. Deze vorm van onderwijs richt zich op de samenwerking tussen leerlingen met verschillende niveaus en achtergronden. Door middel van gestructureerde werkvormen werken kinderen samen in tweetallen of kleine, heterogene groepjes. Tijdens deze samenwerking gaan zij met elkaar in gesprek over de leerstof, leggen zij elkaar begrippen uit, delen informatie en vullen elkaar aan. Ze zoeken gezamenlijk naar oplossingen en ondersteunen elkaar in het leerproces.
De kracht van coöperatief leren ligt in het feit dat leerlingen niet alleen leren van de instructie van de leerkracht, maar juist ook van de interactie met elkaar. Daarbij is niet alleen het verwerven van kennis van belang, maar ook het ontwikkelen van sociale vaardigheden. Coöperatief leren kent dan ook zowel een cognitief als een sociaal doel: leerlingen leren inhoudelijk én leren samenwerken. Door op elkaar af te stemmen en verantwoordelijkheid te nemen voor het gezamenlijke resultaat, ontstaat er een leeromgeving waarin ieder kind actief betrokken is.
Ondersteuning op maat
Onder ondersteuning verstaan wij zowel didactische als pedagogische begeleiding, afgestemd op de behoeften van iedere leerling. Hoewel de groepsleerkracht primair verantwoordelijk is voor de leerlingen in de eigen groep, voelen wij ons als team gezamenlijk verantwoordelijk voor de ontwikkeling van álle kinderen op onze school.
De ondersteuning begint altijd in de klas. De leerkracht volgt nauwgezet de ontwikkeling van de leerlingen en beoordeelt of het onderwijsaanbod aansluit bij hun onderwijsbehoeften. Wanneer blijkt dat een leerling meer of andere ondersteuning nodig heeft, wordt het aanbod aangepast. Dit gebeurt in eerste instantie door de leerkracht zelf, eventueel in overleg met collega’s, ouders en het kind. Hierbij kan de leerkracht rekenen op begeleiding van de kwaliteitscoördinator, die de coördinatie van de extra ondersteuning op zich neemt.
Indien nodig kan de school aanvullende ondersteuning inschakelen via het samenwerkingsverband IJssel Berkel. Voor meer specifieke hulpvragen kan bovendien een beroep worden gedaan op het expertiseteam van het samenwerkingsverband. Op deze manier zorgen wij ervoor dat elk kind de begeleiding krijgt die het nodig heeft om zich optimaal te kunnen ontwikkelen.
PVO-klas: Praktijk Vormend Onderwijs
Voor leerlingen in de bovenbouw die praktisch zijn ingesteld, biedt De Kopermolen de mogelijkheid om deel te nemen aan de PVO-klas (Praktijk Vormend Onderwijs). Deze klas is speciaal ontwikkeld voor leerlingen uit groep 7 en 8 die uitblinken in doen en ervaren. In samenwerking met de SKBG-scholen in de gemeente Voorst en het Zone.College in Twello krijgen deze leerlingen eens per twee weken op vrijdagochtend praktijkgericht onderwijs aangeboden.
Tijdens deze lessen staat het leren door doen centraal. Leerlingen volgen onder andere kook- en technieklessen en activiteiten in het groen. Binnen deze praktijkvakken is er ook aandacht voor cognitieve vaardigheden, samenwerking en reflectie op het eigen leerproces. De lessen worden verzorgd door een praktijkdocent in nauwe samenwerking met een leerkracht uit het basisonderwijs, zodat de verbinding met het reguliere curriculum behouden blijft.
Met dit aanbod willen we praktisch begaafde leerlingen uitdagen, motiveren en laten groeien in hun talenten, binnen een leeromgeving die aansluit bij hun manier van leren.
Verrijkingsgroep en plusklas
Voor sommige leerlingen is het reguliere lesaanbod niet voldoende uitdagend. Deze leerlingen krijgen verrijkende en verdiepende opdrachten aangeboden. De opdrachten zijn ontworpen om hen op een herkenbare en betekenisvolle manier uit te dagen, waarbij complexe vraagstukken centraal staan. Tijdens het werken aan deze taken ontvangen de leerlingen gerichte feedback, niet alleen op het resultaat, maar ook op hun aanpak en denkproces. Zo stimuleren we het ontwikkelen van metacognitieve vaardigheden en een zelfstandige leerhouding.
Wanneer blijkt dat ook deze vorm van verrijking binnen de klas niet toereikend is, kan een leerling worden aangemeld voor de bovenschoolse plusklas. Deze plusklas komt eens per twee weken bijeen en bestaat uit leerlingen uit de hele gemeente Voorst. In deze setting krijgen zij de kans om op een ander niveau en in een andere context te leren, samen met ontwikkelingsgelijken. Dit biedt niet alleen intellectuele uitdaging, maar ook ruimte voor persoonlijke groei en sociale verbinding.
