Leerlingenzorg

Basisondersteuning

Onder basisondersteuning verstaan we preventieve en lichte interventies en ondersteuning binnen de ondersteuningsstructuur van de school welke beschikbaar zijn voor alle leerlingen. Op De Kopermolen is er veel aandacht voor de ondersteuning van onze leerlingen. Wij werken handelingsgericht (HGW) volgens de ondersteuningsroute. Iedere dag verzorgen de leerkrachten het onderwijs aan de leerlingen waarbij zij vooral preventief te werk gaan. De leerkracht geeft effectieve instructie aan de gehele groep, extra (verlengde) instructie aan kinderen die hier behoeften aan hebben en uitdaging aan kinderen die dit nodig hebben. Binnen de basisondersteuning wordt gewerkt met drie ondersteuningsniveaus

Niveau 1 - Basisaanbod

Basisaanbod en algemene ondersteuning voor alle leerlingen door de leerkracht in de groep. De leerkracht past het aanbod
aan op de behoefte van de leerling.

Niveau 2 – Extra ondersteuning binnen de groep

Extra ondersteuning voor groepjes of individuele leerlingen in de groep door de leerkracht en/of
onderwijsassistent/leerkrachtondersteuner.

Niveau 3 – Extra ondersteuning buiten de groep

Extra ondersteuning voor groepjes of individuele leerlingen in de groep door de leerkracht en/of
onderwijsassistent/leerkrachtondersteuner.

De kwaliteitscoördinator coördineert de leerlingenzorg en ondersteunt de leerkracht in het zorgdragen voor de onderwijsbehoeften in de groep. Op het moment dat de basisondersteuning onvoldoende toereikend is en onderwijsbehoeften specifieker worden, worden interne en/of externe specialisten ingeschakeld. Samen wordt gekeken naar wat en wie de leerling nodig heeft en welke ondersteuning nodig is en ingezet kan worden. De school legt deze afspraken vast in het leerlingdossier en zorgt voor een plan of een eigen leerlijn. De inzet van de ondersteuning wordt structureel en systematisch geëvalueerd. Soms kan het helpend en/of noodzakelijk zijn om voor de leerling een ontwikkelingsperspectief (OPP) op te stellen. In een OPP worden doelen gesteld richting de uitstroombestemming voor het voortgezet onderwijs en hetplan van aanpak voor de leerling beschreven.

177

Extra ondersteuning

Extra ondersteuning is bestemd voor leerlingen, die aanvullend op de basisondersteuning, vanwege hun specifieke onderwijs- en begeleidingsbehoeften extra en/of specifieke ondersteuning behoeven. Doel van de inzet van de extra ondersteuning is het bieden van extra of specialistische hulp binnen hun eigen leef- en leeromgeving, zodat zij zich optimaal kunnen ontwikkelen: op weg naar inclusiever onderwijs. Hiervoor kunnen de arrangementsgelden worden ingezet die door het samenwerkingsverband IJssel Berkel zijn overgeheveld aan het bestuur en de school. De school kan een arrangementsaanvraag indienen bij SKBG. Wanneer het arrangement is goedgekeurd wordt het arrangement geregistreerd en uitgewisseld met het Register Onderwijsdeelnemers (ROD), dit is een wettelijke verplichting. Daarnaast is de school wettelijk verplicht om een OPP op te stellen. De leerling heeft hoorrecht wanneer het OPP wordt vastgesteld. Dit betekent dat leerlingen inspraak krijgen bij het vaststellen, wijzigen of evalueren van hun OPP.