Identiteit
De Kopermolen is een school waar respect voor elkaar en zorg voor de leefomgeving centraal staan. Wij begeleiden leerlingen in hun ontwikkeling naar volwassenheid en stimuleren hen om verantwoordelijkheid te nemen voor hun eigen keuzes, voor anderen en voor de wereld om hen heen.
Samenwerken met respect voor ieders persoonlijkheid, geloof en levensovertuiging vormt een belangrijk uitgangspunt in ons onderwijs. Waarden als openheid, tolerantie, saamhorigheid en betrouwbaarheid zijn diep verankerd in onze schoolcultuur.
De Kopermolen is een katholieke basisschool met een open en inclusieve houding ten opzichte van andere geloofsovertuigingen. Vanuit deze levensbeschouwelijke basis heten wij ieder kind van harte welkom. Wij verwachten daarbij dat ouders en leerlingen zich kunnen vinden in de katholieke waarden die wij uitdragen en deze respecteren.



Missie
De Kopermolen bevindt zich in een rijke, natuurlijke en groene omgeving. Deze omgeving vormt niet alleen het decor van ons onderwijs, maar is ook een bron van inspiratie. Vanuit deze context spreken wij over BOSrijk: een plek waar kinderen, net als bomen in een bos, de ruimte krijgen om te groeien en te bloeien. Het staat symbool voor de levendige en diverse leeromgeving die wij bieden, waarin leerlingen worden uitgedaagd om hun nieuwsgierigheid te volgen, hun creativiteit te ontwikkelen en hun talenten tot uiting te laten komen.
De naam BOSrijk draagt bovendien een diepere betekenis. BOS staat voor Betrokken, Onderzoekend en Samen – de kernwaarden van onze school. Betrokken verwijst naar de gezamenlijke inzet van leerlingen, ouders, medewerkers en de school als geheel om het beste uit ieder kind te halen. Onderzoekend benadrukt het belang van nieuwsgierigheid, verwondering en leren door ontdekken. Samen onderstreept de kracht van samenwerking, met aandacht en zorg voor elkaar én voor de wereld om ons heen.
Tegelijkertijd vormt De Kopermolen een stevige basis. Als basisschool leggen wij het fundament voor de verdere ontwikkeling van kinderen. Hier zetten zij hun eerste stappen op hun educatieve reis. Wij bieden een stabiele en veilige leeromgeving waarin kinderen zich zowel cognitief als sociaal-emotioneel kunnen ontwikkelen. Vanuit deze basis groeien zij uit tot zelfverzekerde en veerkrachtige jonge mensen.
Onze blik is daarbij altijd gericht op de toekomst. Wij bereiden leerlingen voor op de wereld van morgen, waarin zij worden geconfronteerd met nieuwe uitdagingen en kansen. Dit doen wij door hen niet alleen kennis en vaardigheden bij te brengen, maar ook door ruimte te geven aan creativiteit, duurzaamheid en persoonlijke groei. In ons onderwijs is aandacht voor zowel cognitieve als creatieve vakken, zodat ieder kind de kans krijgt om zijn of haar unieke talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Daarbij speelt de groene, gezonde leeromgeving een belangrijke rol – niet alleen voor het kind van nu, maar ook voor de generaties van morgen
Visie
Onze missie vormt het fundament van ons onderwijs. Deze missie weerspiegelt hoe wij het leerproces van onze leerlingen willen vormgeven: actief, betrokken en betekenisvol. Wij geloven dat kinderen het meest leren wanneer zij zelf nadenken, zich verwonderen, nieuwsgierig zijn en de ruimte krijgen om vragen te stellen en op onderzoek uit te gaan.
Binnen onze school hechten wij veel waarde aan samenwerking. Coöperatief leren betekent voor ons dat leerlingen samen leren op basis van gelijkwaardigheid, waarbij iedereen actief bijdraagt en duidelijke afspraken zorgen voor structuur en veiligheid. Dit bevordert niet alleen de leerresultaten, maar ook de sociale ontwikkeling van kinderen.
Wij stimuleren een op groei gerichte houding. Fouten maken mag, sterker nog: het is een essentieel onderdeel van leren. We moedigen leerlingen aan om uitdagingen aan te gaan en te denken in mogelijkheden. Niet ik kan het niet, maar ik kan het nog niet is de houding die wij willen versterken.
Ons onderwijs wordt ondersteund door moderne methoden en materialen die aansluiten bij de belevingswereld van kinderen. Bij ons taal-, lees- en rekenonderwijs maken wij gebruik van het EDI-model, wat staat voor Expliciete Directe Instructie. Deze aanpak zorgt voor duidelijke, gestructureerde lessen die zijn afgestemd op het niveau van de leerlingen en in alle groepen herkenbaar zijn.
Daarnaast beschikken wij over een heldere zorgstructuur. Door middel van groepsbesprekingen, groepsoverzichten en leerlingbesprekingen werken wij preventief en doelgericht aan passende ondersteuning. Zo zorgen we ervoor dat iedere leerling de begeleiding krijgt die nodig is om zich optimaal te ontwikkelen.
Tot slot vinden wij de samenwerking met ouders van groot belang. Een open communicatie, gebaseerd op wederzijds vertrouwen en gelijkwaardigheid, draagt bij aan een sterke verbinding tussen school en thuis. Samen zorgen we voor de beste ontwikkelkansen voor ieder kind.


