
Op onze school hechten we veel waarde aan de privacy van onze leerlingen. Dit is vastgelegd in ons privacyreglement. Dit reglement, dat is goedgekeurd door de (G)MR, beschrijft hoe we omgaan met de gegevens van onze leerlingen en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen. We gebruiken persoonsgegevens alleen als dat noodzakelijk is voor het onderwijsproces, de begeleiding van onze leerlingen en de organisatie die daarvoor nodig is.
De meeste gegevens ontvangen we van ouders, bijvoorbeeld bij de inschrijving op onze school. Daarnaast registreren onze leraren en ondersteunend personeel gegevens over onze leerlingen, zoals cijfers en vorderingen. Soms registreren we bijzondere persoonsgegevens, zoals medische gegevens (bijvoorbeeld dyslexie of ADHD), als dat nodig is voor de juiste begeleiding van een leerling.
De gegevens van de leerlingen worden veilig opgeslagen in ons (digitale) administratiesysteem ParnasSys en de vorderingen van de leerlingen worden bijgehouden in ons leerlingvolgsysteem Leerling in Beeld. De toegang tot deze gegevens is beperkt tot medewerkers van onze school. Omdat onze school deel uitmaakt van SKBG, worden er ook (een beperkt aantal) persoonsgegevens gedeeld in het kader van de gemeenschappelijke administratie en het plaatsingsbeleid.
Tijdens de lessen maken we gebruik van een aantal digitale leermaterialen. Hiervoor is een beperkte set met persoonsgegevens nodig, bijvoorbeeld om een leerling te kunnen identificeren bij het inloggen. We hebben strikte afspraken gemaakt met deze leveranciers over de gegevens die ze van ons krijgen, dit gebeurt middels een Verwerkersovereenkomst. De leverancier mag de leerlinggegevens alleen gebruiken als wij daar toestemming voor geven, om misbruik van die informatie te voorkomen.
Ouders hebben het recht om de gegevens van en over hun kind(eren) in te zien. Als de gegevens niet kloppen, moet de informatie gecorrigeerd worden. Als de opgeslagen gegevens niet meer relevant zijn voor de school, kunnen ouders vragen om deze specifieke gegevens te verwijderen. Voor vragen of het uitoefenen van uw rechten kunt u contact opnemen met de leerkracht van uw kind of met de schooldirecteur.
Voor het gebruik van foto’s en video-opnames van leerlingen op bijvoorbeeld de website van de school of in de nieuwsbrief vragen we altijd vooraf om toestemming. Ouders kunnen altijd besluiten om die toestemming niet te geven of om eerder gegeven toestemming in te trekken. Als u toestemming heeft gegeven, blijven we natuurlijk zorgvuldig met de foto’s omgaan en wegen we per keer af of het verstandig is een foto te plaatsen. Voor vragen over het gebruik van foto’s en video’s kunt u terecht bij de leerkracht van uw kind of bij de schooldirecteur.